Re: [Dutch] Dutch Verzamelmail, Volume 67, Nummer 2

Re: [Dutch] Dutch Verzamelmail, Volume 67, Nummer 2

Luuk Schaminee-2
Rini,

je zou contact kunnen zoeken met hisgis ([hidden email]). Zij hebben datgene wat jij wilt doen ook al gedaan. Welicht hebben ze zelfs al de data gedigitaliseerd die jij ook wilt digitaliseren.

Succes.

Luuk

Op 7 juli 2016 21:00 schreef <[hidden email]>:
Stuur Dutch maillijst aanmeldingen naar
        [hidden email]

Om u aan of af te melden via het web, bezoek
of stuur een e-mail bericht met als onderwerp of tekst het woord
'help' naar
        [hidden email]

U kunt de persoon die de lijst beheert bereiken op
        [hidden email]

Als u berichten beantwoordt, gelieve meer specifieke informatie in de
onderwerp-regel op te nemen dan alleen maar "Re: Inhoud van Dutch
verzamelmail..."

Onderwerpen van vandaag:

   1. Tekenen van Hulp kaarten in QGIS (Rini van de Laar)
   2. Re: Tekenen van Hulp kaarten in QGIS (Paul Meems)

Message: 1
Date: Tue, 5 Jul 2016 22:17:51 +0200
From: Rini van de Laar <[hidden email]>
To: <[hidden email]>
Subject: [Dutch] Tekenen van Hulp kaarten in QGIS

Ik ben verbonden met een Heemkundekring en wij zijn bezig met het
digitaliseren van de 1832 minuutplans van onze gemeente.

We tekenen nu in een 5 tal lagen (bebouwing / water / wegen / percelen /
overige) de kaarten en via een PgAdmin database koppelen we dit aan de
Oorspronkelijke Aanwijsbare Tafel (OAT) data.

Dit alles draait op een Ubuntu server.

We hebben 1832 en 2016 ingetekend.

We hebben een 5000 hulpkaarten die betrekking hebben op wijzigingen van
percelen / bebouwing, als data via de Perceelsgewijze Kadastrale Legger
(PKL) .

Deze data is in Escel ingevoerd en wordt later via de PgAdmin database
gekoppeld met de hulpkaart tekeningen.

Mijn vraag is de volgende:

Hoe gaan we dit intekenen in QGIS zodat we via een query op de data een
beeld kunnen maken waar we de percelen / bebouwing van een bepaalde datum
kunnen zien.

Bijv. we hebben een perceel wat gesplitst wordt in 2 percelen => A109 wordt
A501 en A502.

M.a.w perceel A109 houdt op te bestaan en gaat over in de percelen A501 /
A502.

En zo dus nog 5000 wijzingen.

Wie weet hiervoor een werkende oplossing?

Mvg,

Rini van de Laar

------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...

------------------------------

Message: 2
Date: Thu, 7 Jul 2016 10:42:03 +0200
From: Paul Meems <[hidden email]>
To: Rini van de Laar <[hidden email]>
Cc: dutch <[hidden email]>
Subject: Re: [Dutch] Tekenen van Hulp kaarten in QGIS

Beste Rini,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt (ligt aan mij ;)) maar als je
percelen wilt vinden op een specifieke locatie dan kun je het beste met een
intersection doen, denk ik.
Dus dat je het huidige perceel selecteert en op basis van de boundingbox
van dat perceel op zoek gaat naar percelen die snijden met deze
boundingbox. Dan als extra filteren op het jaar dat je zoekt en dan het
resultaat tonen.
Zo zou ik het in PostGIS doen. Hoe je dit vervolgens in QGis moet doen weet
ik niet, maar hier op de lijst zijn veel QGis-goeroes dus die kunnen je
daar wel mee helpen.

Met vriendelijke groet,

Paul

[image: TopX Geo-ICT] <http://www.topx-geo-ict.nl>

Paul Meems
Senior GIS consultant
06-53989481

Wij bieden ondersteuning voor MapWindow GIS <http://www.mapwindow.org/>

Download the latest MapWinGIS mapping engine.
<https://github.com/MapWindow/MapWinGIS/releases>

Download the latest MapWindow 5 open source desktop application.
<https://github.com/MapWindow/MapWindow5/releases>