[Dutch] project veilig backuppen

jan-2
Hallo,

Ik heb de laatste versie van QGIS geïnstalleerd op mijn Mac, hierin heb ik afgelopen jaar een redelijk omvangrijk project opgestart. Dit omvat verschillende lagen en database, ge-geofreerde foto’s, GPS data en diverse via PDOK ingeladen achtergrondkaarten.

Omdat ik bang ben dit kwijt te raken bij computerproblemen, probeer ik erachter te komen wat ik allemaal moet backuppen om bij een herinstallatie van mijn besturingssysteem zonder problemen weer verder te kunnen. Of het project over te zetten naar een Windows machine. Ik sla (denk ik) alle projectdata al op in een folder op een aparte harde schijf. Ook probeer ik alle ingevoegde foto’s en materiaal in deze folder te houden zodat de bestandsstructuur en verwijzingen gelijk blijven bij problemen.

Wat moet ik nu precies allemaal veiligstellen? Alvast enorm bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Jan

Re: [Dutch] project veilig backuppen

Marc Coevoet-3
Op 31-01-18 om 19:21 schreef jan:
> Hallo,
>
> Wat moet ik nu precies allemaal veiligstellen? Alvast enorm bedankt voor
> de moeite.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Jan

De manpage van QGIS bavat een sectie "FILES", waar je wel wat vindt,
denk ik.

FILES
        ~/.config/QGIS/qgis.conf
               QGIS  preferences  file. This file stores windows
size/location, loaded plugins,
               user options, and other application settings.

Marc

--
The "Penguin" has arrived - and he's not going away - ever.
http://shortwave dot tk

Re: [Dutch] project veilig backuppen

Winifred Broeder
Dag Jan,

Degelijk backuppen doe je het beste (tegelijk) op twee manieren: 1. incrementals (bijv. met timemachine) op een externe harde schijf (of nog beter een opzet met raid) en 2. als archive. Een van de twee (de archives vind ik het meest logisch) buiten de deur, dus bij een cloudservice of bij je ISP. De backup maak je van je van de mappen die je belangrijk vind. Applicaties etc zou ik niet in de backup meenemen maar in geval van een andere computer opnieuw installeren. Verder dingen die toch al in de cloud zitten (mail etc) natuurlijk ook niet. Als je een goeie opzet hebt moet je m af en toe testen zodat je weet dat het inderdaad werkt. Harde schijven gaan echt stuk, soms.

Wat voor Windows of Linux een handige strategie is weet ik niet, en ook niet of een omzetting in het geval van qgis projecten gemakkelijk gaat, want ik werk ook op een mac. Of eigenlijk op twee. De twee macs synchroniseren bepaalde mappen elk uur (met ChronoSync) en zo kan ik gemakkelijk van de een naar de andere machine switchen. Dit werkt (ook) goed met qgis projecten. En ook als er webservices in zitten. Is wel een beetje een ouderwetse manier geloof ik en je moet opletten dat je niet op twee computers hetzelfde open hebt staan, maar wat ik door deze opzet met zekerheid kan zeggen is dat als je dezelfde mapstructuur hebt je gewoon door kunt op een andere machine met je qgis project.

Vriendelijke groet, Winifred.

https://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch