[Dutch] gegevensmagazijnen: Groeien NLExtract en BRMO naar elkaar toe?

[Dutch] gegevensmagazijnen: Groeien NLExtract en BRMO naar elkaar toe?

Gert-Jan

In 2014 hadden de projecten NLExtract [1] (bij monde van Just vd Broecke en BRMO [2] (door Chris van Lith, in het verhaal over de gegevenshuishouding in Gouda) beide een plaatsje op het podium van de OSGeo.nl dag. [3]

Destijds leken het nog 2 verschillen verhalen. Allebei met een eigen achtergrond, en met nu nu een eigen doelgroep

NLExtract wat meer bottom-up, als direct gevolg van het als open data vrijkomen van de BAG.

BMRO als totaalaanpak, op basis van RSGB (het referentiemodel voor gemeenten, maar ook erg druk in gebruik bij provincies)

Maar wel beiden met als doel de basisregistraties operationeel te maken.

Nu 2,5 jaar verder, zie ik dat beide projecten meer en meer gaan overlappen:

- NLExtract doet inmiddels BAG, BGT, BRK, BRT

- BRMO doet BAG en BRK, met NHR en BGT in aantocht. En als bonus (buiten de RSGB-standaard) BRT

(waarbij BRMO voor de BAG nota bene de datalader van NLExtract als optie heeft).

Ben wel benieuwd hoe de beide projecten de overlap nu en in de toekomst zien. En hoe (potentiële) gebruikers daar tegenaan kijken.

(misschien een leuk thema voor de FOSS4Gnl op 28 juni in Groningen?)

groet,

Gert-Jan

Gert-Jan van der Weijden

Stichting OSGeo.nl

[1] https://www.nlextract.nl

[2] https://github.com/B3Partners/brmo

[3] https://osgeo.nl/2015/01/osgeo-nl-dag-2014-verslag-en-presentaties/

Re: [Dutch] gegevensmagazijnen: Groeien NLExtract en BRMO naar elkaar toe?

Mark Prins
On 12-03-17 21:56, Gert-Jan van der Weijden - Stichting OSGeo.nl wrote:

> [...]
>
> - NLExtract doet inmiddels BAG, BGT, BRK, BRT
>
> - BRMO doet BAG en BRK, met NHR en BGT in aantocht. En als bonus (buiten

De brmo verwerkt BAG, BRK, NHR berichten en BGT (GML-light variant)
bestanden, in aantocht zijn integratie van de BRT-loader in de beheer
omgeving en BRP aansluiting.
Met de berichten wordt ook geschiedenis opgebouwd dus je kun
bijvoorbeeld lokaal filiatie onderzoek doen.

> (waarbij BRMO voor de BAG nota bene de datalader van NLExtract als optie
> heeft).

Dat is niet correct, brmo heeft een eigen datalader. We hebben wel eens
een ETL van nlextract-model naar rgsg-model ingeregeld met  datastorelinker

disclaimer; ik werk aan de BRMO.

[Dutch] Stembureaus en meer: verkiezingen in kaart tijdens Maptime Utrecht

Edward Mac Gillavry

Beste mensen,

De dichtstbijzijnde stembureaus: hemelsbreed, of via een routenetwerk? Snelheid op de fiets of lopend...? Interessante discussie de afgelopen week op de mailinglijst! Ook wij hebben er hard aan gerekend voor de publicatie in De Utrechtse Internet Courant (DUIC): https://www.duic.nl/politiek/dataduic-hoe-ver-moet-lopen-om-stemmen/.

Aanstaande woensdag vertelt collega Hans Fast hoe hij met OpenStreetMap/BAG/BRT, PGRouting, GDAL, QGIS en Inkskape de analyses en de kaart heeft gerealiseerd tijdens Maptime Utrecht over electorale geografie (https://www.meetup.com/Maptime030-Utrecht/events/238113310/). Ook zal Josse de Voogd vertellen hoe je stemgedrag geografisch kan duiden met kaarten. Wil je na alle verkiezingskaarten nu ook zelf aan de slag? Neem je laptop mee om zelf een geografische kaart of misschien zelfs een anamorfose te maken!

Meld je je dan wel even aan? We hebben plek voor 30 mensen.

Met vriendelijke groet,

Edward

www.meetup.com
Een week na de Tweede Kamerverkiezingen: welke verschillen zijn er in het stemgedrag tussen steden, wijken en regio’s en waarom? Hoe verandert dit door ontwikkelingen als gentrification, ontkerkelijki

Re: [Dutch] gegevensmagazijnen: Groeien NLExtract en BRMO naar elkaar toe?

Just van den Broecke
Ik denk geval appels&peren. BRMO (RSGB) is destijds m.i. bedacht voor
gemeenten (KING?) en heeft daartoe een "grand datamodel" ontworpen voor
de workflows aldaar. Echter, nu probeert men BRMO/RSGB ook aan
provincies en zelfs overheden/rijksdiensten te slijten. M.i. gaat dit
niet werken: basisprobleem is dat ieder (-e workflow) iets "anders" wil:
andere verrijkingen, andere koppelingen (WOZ bij overheid?). Althans,
toevallig vandaag keek ik bij een provincie in de tabellen van de BRMO:
we konden niet de standaard BAG daarin terugvinden.

NLExtract probeert zoveel mogelijk 1:1 de basisregistraties in PostGIS
te brengen, zodat organisaties de koppelingen/verrijkingen kunnen doen
die aansluiten op hun "business-vraag". Dat kan middels BRMO zijn maar
niet per definitie. Alleen de basisregistratie noemen "BAG", "BRK", als
in "BAG zit in BRMO", is niet voldoende: kijk eerst naar je vraag en dan
of BRMO een oplossing biedt.

Dat de overheid/Kadaster een matig "Grand design"/lappendeken heeft
gemaakt mbt (koppeling) basisregistraties, leidt/lijdt hier ook wel toe.
Grappig genoeg heeft OpenStreetMap dit soort zaken veel
eenvoudiger/doelmatiger opgelost...

NB, ik werk aan NLExtract ;-).

Hartelijke groet,

Just