[Dutch] Wheee and.... gone are 'free' Google Map Applications ...

[Dutch] Wheee and.... gone are 'free' Google Map Applications ...

Richard Duivenvoorde
Zo:

https://mapsplatform.googleblog.com/2018/05/introducing-google-maps-platform.html

Gaan ze toch geld vragen als je een beetje flink gebruik maakt van
Google Maps etc. Zie vooral ook de 'comments' eronder

Ruikt voor mij toch een beetje als een dealer die z'n klantjes eerst
gratis verslaafd heeft gemaakt...

Gelukkig is er Leaflet, OpenLayers, PDOK etc :-)
EN een goede overheidsbeslissing geweest om bij voorkeur geen Google Map
applicaties te gebruiken.

Groet,

Richard Duivenvoorde

Re: [Dutch] Wheee and.... gone are 'free' Google Map Applications ...

Just van den Broecke
Verbaast mij idd niet. De "Terms of Service ToS" van GMaps waren al
vanaf begin beperkend maar voor velen onbekend:
https://developers.google.com/maps/terms

Bijv real-time display van GPS data, je GMaps-site achter wachtwoord,
rechtstreeks tiles ophalen etc, alles verboten. Alleen was/is Google
nooit zo strict in het handhaven van de ToS.

Google heeft natuurlijk wel voor een enorme versnelling in ook de Open
Source Geo wereld gezorgd: tiling, 3D. Die credit moeten we ze geven.

"Convenience over Freedom" (als je voor GMaps kiest) en wat Google zelf
noemt: Less than Free, blijft ieders keuze.

Maar we hebben idd mooie OS alternatieven, vergeet NLMaps niet. Aan ons
de taak om die meer "convenient" te maken en "het woord daarover" te
verspreiden. Vaak is de keuze voor GM een kwestie van gemak en
onwetendheid over GMaps ToS en OSGeo software of gewoon oude websites.

Groet,

Just

On 03-05-18 13:01, Richard Duivenvoorde wrote:

> [...]
>
> Groet,
>
> Richard Duivenvoorde

Re: [Dutch] Wheee and.... gone are 'free' Google Map Applications ...

Rob van Loon
Dit klinkt als een heel mooi punt voor de FOSS4GNL!
Voor degene die het ziet zitten om hier een presentatie over te geven op de FOSS4GNL*: wees van harte uitgenodigd om nog een voorstel voor een lezing in te dienen.

Er zijn nog een paar openingen om een lezing te geven beschikbaar. Je kunt nog een voorstel insturen (ook als het niet gaat over de terms of service van google maps).

* 11 juli 2018, Almere. Zie ook: http://foss4g.nl

Groeten,

Rob.