[Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

[Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

Tako Brouwer

Beste mensen,

Ik zit met een probleem in QGis. Ik heb een vectorbestand, waar volgens de attributentabel 608 records in staan.

Ik heb in één kolom vier hoofdgroepen aangegeven en als ik die classificeer in de laag eigenschappen dat heb ik in totaal ook 608 objecten (445+102+36+25). Echter, in het lagenbeheer geeft Qgis aan dat er 624 objecten zijn in deze laag. Er zijn dus ergens 24 verborgen elementen? Ik heb mijn bestand aangeleverd aan iemand anders en als die het bestand inleest, dan komen deze verborgen elementen weer tevoorschijn. Hoe kan ik deze verborgen elementen vinden en/of verwijderen in QGis?

Met vriendelijke groeten,

Tako Brouwer

Re: [Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

Richard Duivenvoorde
On 30-09-17 12:17, Tako Brouwer wrote:

> [...]
> het bestand inleest, dan komen deze verborgen elementen weer
> tevoorschijn. Hoe kan ik deze verborgen elementen vinden en/of

Hoi Tako,

Wil je dat bestand eens naar mij mailen? (dus niet verder lezen, ik wil
graag dat 'foute' bestand :-) )

Wat ik verwacht is dat het een shapefile is, waarbij een x-aantal
records 'verwijderd' zijn. Wat ik van een discussie een tijdje geleden
begreep, is dat die nog een tijdje in de shp file aanwezig kunnen zijn
totdat je 'repacked'...
Ik weet niet meer of dat OGR of QGIS was die daarvoor verantwoordelijk
is... Maar misschien als je de shapefile even edit en opslaat dat dan
wordt gedaan.

Andere optie is denk ik dat als je 'm even wegschrijft als bijvoorbeeld
een geopackage bestand, dat dan ook alleen de 'geldige' records worden
weggeschreven.

Zoiezo lijkt het laten zien van de verborgen elementen in de telling een
bug... als ik het kan reproduceren hier met jou data maak ik er een
issue voor aan.

Kun je ajb ook even laten weten welke QGIS versie (en OGR/GDAL, zie
about-scherm) je gebruikt?

Groet,

Richard Duivenvoorde

On 30-09-17 13:14, Richard Duivenvoorde wrote:
> [...]

Yep, heb even naar de data van Tako gekeken, dit lijkt inderdaad een
gevalletje van niet 'repacken' van een shp waaruit features zijn verwijderd.

Zie bv:
https://issues.qgis.org/issues/8822
https://issues.qgis.org/issues/11007
enz

In mijn geval met QGIS2.99 (komende 3) is het een kwestie van editten
aan/uit zetten en er wordt 'gepacked' en je ziet netjes die 208 weer.

In 2.18 lijkt het alleen te werken al je inderdaad 'm echt als andere
shape even opslaat.

Als je even googled 'qgis shp repack' dan kun je er meer over lezen.

In dit geval lijkt het eigenlijk een oude gdal bug die maakt dat deze
shape eigenlijk een beetje problematisch is...

@Tako: zoiezo zou ik even QGIS upgraden naar 2.18 (2.10 is alweer een
tijdje geleden :-) ).

En in 2.18 (en straks 3) is ook het geopackage verhaal weer verbeterd,
dus dan worden shapefiles de cobol van de gis formaten (zo ze dit al
niet zijn ;-) )

Groet,

Richard

Re: [Dutch] Verborgen attributen op kaart en in tabel in QGis

Mark Prins
in dit geval is er kennelijk geen sprake van, maar het is mogelijk om null(-value) geometries in een shapefile te hebben, die komen niet in de kaart tevoorschijn maar hebben wel een record in de shape die wijst naar een rijnummer in de dbase file. (Dit iit tot cobol en dbase IV tabellen waar null niet bestaan)

Op 30 september 2017 om 15:24 schreef Richard Duivenvoorde <[hidden email]>:

> [...]

En in 2.18 (en straks 3) is ook het geopackage verhaal weer verbeterd,
dus dan worden shapefiles de cobol van de gis formaten (zo ze dit al

Disclaimer;
This message is just a reflection of what I thought at the time of sending. The message may contain information that is not intended for you or that you don't understand.

On 02-10-17 09:54, Mark Prins wrote:
> [...]
> kaart tevoorschijn maar hebben wel een record in de shape die wijst naar
> een rijnummer in de dbase file. (Dit iit tot cobol en dbase IV tabellen

Echt? Dat is natuurlijk heel vreemd. Zulke records zouden dan alleen in
de attribuuttabel voorkomen?

Ik begreep juist dat voor shapes alleen de volgorde maar bepalend is
voor de relatie tussen geom+attributen... Er kan natuurlijk dan een NULL
in zo'n rij zitten, maar dat zou ik als bedenker van een geo format
verboden hebben denk ik :-)

Heb je een voorbeeldje van zo'n shape? Ben wel benieuwd hoe gdal en QGIS
ermee omgaan (en het zou ook geen kwaad kunnen om er een testje voor aan
de test suite van QGIS aan toe te voegen).

Groet,

Richard

On 02-10-17 10:12, Richard Duivenvoorde wrote:

> [...]
> voor de relatie tussen geom+attributen... Er kan natuurlijk dan een NULL
> in zo'n rij zitten, maar dat zou ik als bedenker van een geo format
tja, shape heeft nogal een lange bedenk-periode gehad... kijk maar eens
naar de verschillen in "endian"-ness van bepaalde data velden (verschil
tussen ontwikkelaars op x86 en SPARC systemen door de 80-er jaren heen)

En idd, de index van een shape wijst naar het rijnummer in de dbase
tabel (daarom kun je met een speadsheet processor ook uitstekend data
randomizen, gewoon sorteren en terug opslaan en alle rijnmummers zijn
aangepast dus iedere geometrie heeft andere attributen)

> Heb je een voorbeeldje van zo'n shape? Ben wel benieuwd hoe gdal en QGIS
> ermee omgaan (en het zou ook geen kwaad kunnen om er een testje voor aan
> de test suite van QGIS aan toe te voegen).

ik heb niks uit "real life at hand" (sorry Luuk), maar een null
geometrie wordt bijvoorbeeld toegepast in tools waar vanuit de attribuut
tabel bewerkt kan worden, dan wordt een null of een empty geom (die evt.
wel van een bepaald type is, maar geen vertices heeft in de shape gezet)
er zijn nog subtiele verschillen tussen "empty" en "null" (empty heeft
bijv. wel een type)

Dat kan (ik) met qgis ook maken... (bijlage, 1 null + 1 lijn geom) maar
daar komt ie wel in de feature-count op het lagen paneel tevoorschijn,
maar kun je er niet naartoe springen in de kaart.

Mark

null-shape.zip (1K) Download Attachment