[Dutch] Tekenen van Hulp kaarten in QGIS

[Dutch] Tekenen van Hulp kaarten in QGIS

Rini van de Laar

Hallo,

Ik ben verbonden met een Heemkundekring en wij zijn bezig met het digitaliseren van de 1832 minuutplans van onze gemeente.

We tekenen nu in een 5 tal lagen (bebouwing / water / wegen / percelen / overige) de kaarten en via een PgAdmin database koppelen we dit aan de Oorspronkelijke Aanwijsbare Tafel (OAT) data.

Dit alles draait op een Ubuntu server.

We hebben 1832 en 2016 ingetekend.

We hebben een 5000 hulpkaarten die betrekking hebben op wijzigingen van percelen / bebouwing, als data via de Perceelsgewijze Kadastrale Legger (PKL) .

Deze data is in Escel ingevoerd en wordt later via de PgAdmin database gekoppeld met de hulpkaart tekeningen.

Mijn vraag is de volgende:

Hoe gaan we dit intekenen in QGIS zodat we via een query op de data een beeld kunnen maken waar we de percelen / bebouwing van een bepaalde datum kunnen zien.

Bijv. we hebben een perceel wat gesplitst wordt in 2 percelen => A109 wordt A501 en A502.

M.a.w perceel A109 houdt op te bestaan en gaat over in de percelen A501 / A502.

En zo dus nog 5000 wijzingen.

Wie weet hiervoor een werkende oplossing?

Mvg,

Rini van de Laar

Re: [Dutch] Tekenen van Hulp kaarten in QGIS

Paul Meems (Top-X)
Beste Rini,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt (ligt aan mij ;)) maar als je percelen wilt vinden op een specifieke locatie dan kun je het beste met een intersection doen, denk ik.
Dus dat je het huidige perceel selecteert en op basis van de boundingbox van dat perceel op zoek gaat naar percelen die snijden met deze boundingbox. Dan als extra filteren op het jaar dat je zoekt en dan het resultaat tonen.
Zo zou ik het in PostGIS doen. Hoe je dit vervolgens in QGis moet doen weet ik niet, maar hier op de lijst zijn veel QGis-goeroes dus die kunnen je daar wel mee helpen.

Met vriendelijke groet,

Paul

Op 5 juli 2016 22:17 schreef Rini van de Laar <[hidden email]>:

[...]

Richard Duivenvoorde

Hoi Rini,

ik zou (na Hisgis wat Luuk je aanraad) evt ook even bij het kadaster
shoppen. Die doen dit namelijk ook met... het kadaster :-)

ik heb me recent door iemand uit laten leggen hoe zij werken met precies
jou model. Een perceel heeft altijd een 'parent', en die parent kan een
tijdelijke versie zijn (als het alleen aan plan is) of een 'echte'
versie. Mocht zo'n tijdelijke versie vervallen (plan gaat niet door),
dan krijgt dat perceel automatisch diens parent als parent etc etc.

maar dit kan iemand je van het Kadaster waarschijnlijk veel beter
uitleggen :-)

Vriendelijke Groet,

Richard Duivenvoorde