[Dutch] Stembureaus

Leon van der Meulen
Goedenavond,

Deze week hebben we bij de RUG alle stembureaus van Nederland gepubliceerd als open data. Nu ook als wfs service beschikbaar via geodienst.xyz/verkiezingen (zie download sectie) En we hebben op basis van OSRM en leaflet een stemwegwijzer gemaakt: stemwegwijzer.nl

Ideeën zijn welkom!

Groet,

Leon

Re: [Dutch] Stembureaus

Bart van den Eijnden (OSGIS)-2
Wat gebruiken jullie voor de routering? Op mijn route wordt er namelijk over een wandel / fietspad gerouteerd zo lijkt het.

Groeten,
Bart

Sent from my iPhone

On 8 Mar 2017, at 17:24, Leon van der Meulen <[hidden email]> wrote:

[...]

725 m in 3 minuten zo hard loop ik niet Wim ;-)

Maar misschien mikken ze op de fiets, ik zou het er wel even bijzetten om verwarring te voorkomen.

Groeten,
Bart

Sent from my iPhone

On 8 Mar 2017, at 22:12, Wim Blanken <[hidden email]> wrote:

Klopt Bart!

En hier is dat helemaal OK. Mijn route klopt! Die loop ik iedere keer.
Ik ben juist blij dat de looproute de voorkeur heeft.

Groetjes en tot ziens in Juni in Groningen!

Wim

Op 8 maart 2017 om 21:39 schreef Bart van den Eijnden <[hidden email]>:
[...]

Wim Blanken
Senior GIS architect

Leonard Springerlaan 37-3
9727 KB Groningen
Postadres
:
Postbus 8219

9702 KE Groningen

Re: [Dutch] Stembureaus

Erik

Ja, die is tricky… ik zag net ook al een vreemde manier van rijden. Zowel met de auto (tegen het verkeer in op de gracht) als lopend (niet over het voetpad). Dat eerste klinkt als een optie voor fietsers, hoewel die in Delft ook gewoon de voetpaden gebruiken ;-)

Volgens mij is er ook nog een rare keuze: ik heb het idee dat er hemelsbreed naar de dichtstbijzijnde wordt gezocht, en pas daarna gerouteerd. Heb ik getest met deze:

Vanaf dat adres wordt naar de Markt gerouteerd, maar als ik in het huis aan de overkant mik, dan verschuift ook het stembureau… dan is het vast niet de kortste route ;-)

Maar hij is wel leuk!

;-)

Erik.

Van: Dutch <[hidden email]> namens Bart van den Eijnden <[hidden email]>
Datum: woensdag 8 maart 2017 21:39
Aan: Leon van der Meulen <[hidden email]>
CC: <[hidden email]>
Onderwerp: Re: [Dutch] Stembureaus

[...]

Gert-Jan

Nice! Voer voor (cluster-)analyses.

Technisch: Chrome (56.0.2924) gooit het stempotlood er bij neer als ik uitzoom tot provincieniveau. Edge trekt dat wat beter,. Alles op Win10/64bits

Inhoudelijk: hoe wonderbaarlijk ongelijk is de spreiding. Bij mij in de Amsterdamse straat 2 bureaus op 50 meter van elkaar, Lelystad regelt een stembureau op de Markerwadden (!), en op Terschelling moeten hele woonplaatsen (waaronder Kaard!) het zonder stembureau rooien.

Suggestie: maak de voor minder-validen toegankelijke stembureaus apart zichtbaar

groet,

Gert-Jan

Re: [Dutch] Stembureaus

Leon van der Meulen
Hoi Allen,

We gebruiken OSRM fiets als ik het goed heb, in de volgende versie zullen we dat even vermelden;)
@erik er wordt inderdaad hemelsbreed gefilterd en daarna volgt de route, dat is t snelste.

Dank voor de reacties!

groet
Leon

On 8 Mar 2017, at 22:20, Erik Meerburg <[hidden email]> wrote:

[...]

<image001.png>

Vanaf dat adres wordt naar de Markt gerouteerd, maar als ik in het huis aan de overkant mik, dan verschuift ook het stembureau… dan is het vast niet de kortste route ;-)

<image002.png>

Maar hij is wel leuk!
;-)
Erik.

Van: Dutch <[hidden email]> namens Bart van den Eijnden <[hidden email]>
Datum: woensdag 8 maart 2017 21:39
Aan: Leon van der Meulen <[hidden email]>
CC: <[hidden email]>

[...]

<image001.png><image002.png>

Re: [Dutch] Stembureaus

pvanbosgeo

Erg leuk! Interessant om te zien hoe zo'n route nu berekend wordt. Het viel me inderdaad al op dat je niet altijd naar het dichtstbijzijnde bureau wordt gestuurd bij mij hier in de buurt. Maar als je het hemelsbreed bekijkt klopt het inderdaad.  Worden bossages e.d. overigens niet als barrière gezien bij eindpunt? Bij het stembureau hier in de buurt (een school) wordt je naar een fietspad gestuurd aan de zijkant van de school met een bossage / heg tussen fietspad en school, i.p.v. naar de ingang aan de weg.

Wat betreft functioneren (@Gert-Jan), bij mij kan ik op zowel Firefox als Chrome tot landelijk niveau uitzoomen, maar beiden hebben er dan wel erg veel moeite mee. Ik ben wel benieuwd naar mogelijke opties om dat te verbeteren en hoe clustering van de markers (misschien handig wanneer ver uitgezoomed) dit beïnvloed.

Groeten

Paulo

Van: Dutch <[hidden email]> namens Bart van den Eijnden <[hidden email]>
Datum: woensdag 8 maart 2017 21:39
Aan: Leon van der Meulen <[hidden email]>
CC: <[hidden email]>

Van: Dutch <[hidden email]> namens Bart van den Eijnden <[hidden email]>
Datum: woensdag 8 maart 2017 21:39
Aan: Leon van der Meulen <[hidden email]>
CC: <[hidden email]>

[...]

Raymond Nijssen
Ah, moet het iets met routering doen?! Ik begreep er al niet veel van,
maar dat komt kennelijk omdat de applicatie bij mij niet werkt op:

Firefox 51.0.1 64bit linux

Ik zie daar wel de kaart en stemlocaties, maar de zoek-box klapt niet
open dus verder kan ik niets.

In chromium werkt het prima. Leuk gemaakt!

Raymond

Terglobo
Fahrenheitstraat 1
5223 BJ 's-Hertogenbosch