[Dutch] QGis measurement

Paul Meems (Top-X)
Goedemorgen allen,

Even een vraagje aan de QGis adepts in deze lijst.

Ik heb een L-vormige shape in een shapefile met projectie 4326.
Als ik die in QGis open en meet met de measurement tool dan is de shape overal 20m breed, zoals verwacht.
Als ik nu een leeg project maak, 'On the fly' projection aanzet en de projectie op 28992 zet en vervolgens dezelfde shapefile open dan zie ik al dat de het vertikale en horizontale deel van de L niet gelijk zijn. Als ik vervolgens meet, is het vertikale deel 12m breed en het horizontale deel wel 20m.
Hoe kan dit? Een kleine afwijking had ik verwacht, maar niet 40%.

Mijn prj inhoud:
GEOGCS["GCS_WGS_1984",DATUM["D_WGS_1984",SPHEROID["WGS_1984",6378137,298.257223563]],PRIMEM["Greenwich",0],UNIT["Degree",0.017453292519943295]]

Iemand enig idee?

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

Paul Meems
Senior GIS consultant

06-53989481
TopX Geo-ICT

Wij bieden ondersteuning

voor MapWindow GIS

Download the new MapWindow GIS Lite

Re: [Dutch] QGis measurement

Richard Duivenvoorde
On 08-06-15 11:52, Paul Meems wrote:

> [...]
> GEOGCS["GCS_WGS_1984",DATUM["D_WGS_1984",SPHEROID["WGS_1984",6378137,298.257223563]],PRIMEM["Greenwich",0],UNIT["Degree",0.017453292519943295]]

Hi Paul,

QGIS heeft zowel een 'project'-crs als een 'laag'-crs nodig om te weten
of het al of niet de boel om herprojecteren.

In je eerste scenario hebben ze beide 4326 en hoeft QGIS niks te doen.

In het tweede scenario echter zou QGIS voldoende moeten hebben aan de
crs voor het project (28992, door jou ingesteld) en de info voor de
shapefile (4326) uit de prj file.

ECHTER: omdat de prj files nogal eens rammelen qua informatie, zou het
me niet verbazen als QGIS deze info negeert.

Je kunt zelf de crs voor je data zetten door in de layer properties je
crs te zetten. In jou geval 4326 omdat je shape file 4326 coordinaten
bevat blijkbaar. Je instelling wordt daarna bewaart in het projectfile.
Er is meen ik ook een optie om evt wel een prj file aan te maken(?)

Helpt dit?

Vr Groet,

Richard Duivenvoorde

Re: [Dutch] QGis measurement

Paul Meems (Top-X)
Bedankt Richard voor je info.

Het geeft in ieder geval aan dat projections net als datumvelden altijd een uitdaging blijven ;)

Ik heb de shape ook in PostGIS zitten en als ik dan de perimeter opvraag is die wel wat ik verwacht.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat mijn shape correct is en moet ik alleen mijn projectie nog goed zetten.

Op 8 juni 2015 12:35 schreef Richard Duivenvoorde <[hidden email]>:
> [...]

bevat blijkbaar. Je instelling wordt daarna bewaart in het projectfile.
Er is meen ik ook een optie om evt wel een prj file aan te maken(?)

Raymond Nijssen
Hoi Paul,

Volgens mij is dit wel een bug (of zwak punt) in QGIS. Alleen al
conceptueel is het lastig dit goed te krijgen, en daarna moet je het nog
netjes uitprogrammeren. Er schijnen meerdere issues te zijn gemeld en
tijdens het laatste hackfest is er nog over gesproken.

Als je tijd hebt, check die issues dan eens (of maak een nieuwe aan) en
vul aan met extra info.

Groet,
Raymond

On 08-06-15 20:33, Paul Meems wrote:

> [...]
> die wel wat ik verwacht.
> Vooralsnog ga ik er vanuit dat mijn shape correct is en moet ik alleen mijn

Terglobo
Ampèrestraat 110
5223 CT 's-Hertogenbosch
06-25314983

Re: [Dutch] QGis measurement

b.j.kobben
Volgens mij is het meestal een kwestie van niet helemaal goed gebruiken
van projecties versus niet-geprojecteerde data (want: 4326 is GEEN
projectie).

Kun je ons de data van je "L" doem toekomen, ik wil er wel eens naar
kijken...

Groetjes,
Barend

--
Barend Köbben
Senior Lecturer ­ ITC-University of Twente

On 08-06-15 22:00, "Raymond Nijssen" <[hidden email]> wrote:

> [...]
>tijdens het laatste hackfest is er nog over gesproken.
>
>Als je tijd hebt, check die issues dan eens (of maak een nieuwe aan) en

Re: [Dutch] QGis measurement

Paul Meems (Top-X)
Ik heb het nog eens geprobeerd met een vierkant van 200m bij 200m.
POLYGON ((5.53881506405386 52.4466690128695, 5.53884376392487 52.4448716188047, 5.53590227823569 52.4448540500617, 5.53587345492939 52.4466514404866, 5.53881506405386 52.4466690128695))
Deze zit in PostGIS, als ik via PostGIS de perimeter opvraag krijg ik 800m terug, zoals verwacht.
Als ik dit record exporteer naar shapefile en converteer naar 28992 en die open in QGIS zie ik een vierkant en als ik dan meet dan zijn alle zijden 200m lang.
Als ik de 4326 variant open in QGis krijg ik een rechthoek, wat op zich zou kunnen. Maar als ik dan meet is het 2 keer 200m en 2 keer 340m. Dit lijkt me niet correct.
Als ik dezelfde data in MapWindow open, is het nog steeds een rechthoek maar als ik dan meet zijn de zijden wel allemaal 200m.

Het lijkt er dus op dat het meten binnen QGis voor 4326 niet goed werkt. Ik gebruik QGis v2.8.1.
Als ik tijd heb zal ik een bug report voor QGis maken hierover.

Allen bedankt voor het meedenken.

Op 8 juni 2015 23:46 schreef <[hidden email]>:
> [...]

>tijdens het laatste hackfest is er nog over gesproken.
>
>Als je tijd hebt, check die issues dan eens (of maak een nieuwe aan) en

Re: [Dutch] QGis measurement

b.j.kobben
Jongens, voordat we bugs gaan verzinnen, RTFM:

"Measuring <http://docs.qgis.org/2.8/en/docs/user_manual/introduction/general_tools.html?highlight=measure#measuring>Measuring works within projected coordinate systems (e.g., UTM) and unprojected data.

If the loaded map is defined with a geographic coordinate system (latitude/longitude), the results from line or area measurements will be incorrect. To fix this, you need to set an appropriate map coordinate system (see section Working with Projections <http://docs.qgis.org/2.8/en/docs/user_manual/working_with_projections/working_with_projections.html#label-projections>).

All measuring modules also use the snapping settings from the digitizing module. This is useful, if you want to measure along lines or areas in vector layers.
To select a measuring tool, click on <http://docs.qgis.org/2.8/en/_images/mActionMeasure.png> and select the tool you want to use."

Barend

--
Barend Köbben
Senior Lecturer – ITC-University of Twente
PO Box 217, 7500 AE Enschede (Netherlands)
@barendkobben

Re: [Dutch] QGis measurement

Marcel Wolters
Dag Paul,

Als ik het probeer te beredeneren, zou ik in RD juist een smallere
rechthoek verwachten (dus nog steeds 200m hoog, maar minder dan 200m
breed).

Wat staat er in de Project Properties (Ctrl+Shift+P) in het tabblad
General onder Measure tool in de twee situaties? (Dus bij gebruik van 4326
en bij gebruik van 28992)

Groeten,
Marcel.