[Dutch] PC6 kaart

Bart van den Eijnden (OSGIS)-2
Gezien de recente discussies over postcode gebieden op deze lijst, is er ergens nu een gratis versie beschikbaar (bijv als SHP), gebaseerd op de BAG?

Ik vraag dit even voor een open data collega. Maar kon zelf ook alleen maar dure producten vinden. En hier veel discussies maar geen kant en klare dataset.

Bvb dank.

Groeten,
Bart

Re: [Dutch] PC6 kaart

Joris van der Horst
Ha Bart,

Ik durf het bijna niet te posten op deze lijst maar ESRI stelt een PC6 bestand kosteloos ter beschikking: https://www.arcgis.com/home/item.html?id=3c367cecd78f46c18ec6d870c56ce830

Groet, Joris

Joris van der Horst
Business consultant
Vicrea Solutions B.V. Vanadiumweg 11K 3812 PX Postbus 1489 3800 BL Amersfoort
T  +31(0)33 460 40 80  F  +31 (0)33 460 40 88  M  +31(0)6 228 96 471   www.vicrea.nl

This message is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged information, the disclosure of which is prohibited. If you are not the intended recipient you may not read, use, disseminate or copy the information transmitted. If you have received this message in error, please contact the sender and delete the material from any computer.

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de (rechts)persoon aan welke het is gericht. Het kan vertrouwelijke of alleen voor deze bestemde informatie bevatten, die niet mag worden geopenbaard. Als dit bericht niet voor u bestemd is, mag u de ontvangen informatie niet lezen, gebruiken, verspreiden of kopiëren. Als u dit bericht abusievelijk hebt ontvangen, gelieve u het te verwijderen en contact op te nemen met de afzender

Re: [Dutch] PC6 kaart

Jan-Willem van Aalst
Hallo Bart,

Ja hoor, het ESRI content team heeft hun resultaat (PC4/PC5/PC6) als open data beschikbaar gesteld, zie Arcgisonline. Zij actualiseren dit 2x per jaar. Kosteloos! Ik heb hun FGDB van PC4 en PC6 naar Shapefile geconverteerd. Persoonlijk vind ik dat ze dit gewoon heel goed gedaan hebben.

De PC6 is wel groot. Geef even een seintje als je de Shape wilt hebben, dan stuur ik je een WeTransfer link.

Met hartelijke groet,

Jan-Willem van Aalst
[hidden email]
06-42746848

Re: [Dutch] PC6 kaart

Paul Meems (Top-X)
Bart,

De RUG heeft nu ook open data. Zij bieden PC4 en PC6 aan:

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

Paul Meems
Senior GIS consultant

06-53989481
TopX Geo-ICT

Wij bieden ondersteuning

voor MapWindow GIS

Download the new MapWindow GIS Lite

Op 4 november 2015 09:44 schreef Bart van den Eijnden <[hidden email]>:
[...]

Gert-Jan
Leuke case qua gebruiksrechten:
Op de door Joris aangeduide plek staat een door de
UniversityOfGroningen (RUG) aangeboden feature service ("WFS"), met in
de beschrijving "metadata") een verwijzing naar een shapefile download
bij diezelfde RUG.
Dat bestand is gemaakt door EsriNL, obv BAG en Top10nl.
Met alle respect voor de goede bedoeldingen van RUG en EsriNL, maar
hoe weet je nu als eindgebruiker dat hier inderdaad en CC-BY license
op zit?

Ter vergelijking: als ik op de Amsterdamse Wallen een fiets koop kan
ik ook wat twijfels hebben over de eigendomstoestand. Bij aanschaf van
een auto doet een deel III wonderen, bij aanschaf van een huis
raadpleeg ik het Kadaster.

@Jan-Willem: past dit in jouw discussie op de GeoBuzz?

Gert-Jan van der Weijden
Voorzitter Stichting OSGeo.nl

groet,

Gert-Jan

Joris van der Horst <[hidden email]> schreef:

> [...]
> lezen, gebruiken, verspreiden of kopiëren. Als u dit bericht
> abusievelijk hebt ontvangen, gelieve u het te verwijderen en contact

Re: [Dutch] PC6 kaart

Diethard Jansen-2
Geweldig dat er een gratis download bestaat van de postcodegebieden.

Maar wat ik helemaal super zou vinden wanneer er eveneens gepubliceerd zou worden hoe deze precies tot stand is gekomen.
Wat is het achterliggende algoritme dat gebruikt is om van BAG + TOP10 de postcodegebieden te genereren. Dan kunnen er ook evt. suggesties worden gedaan om op punten deze verder te verfijnen. In dat geval kunnen we ook spreken van een "open source" product, omdat het recept hoe je deze moet bereiden dan bekend is.
De postcodegebieden kunnen dan ook vaker geproduceerd worden.

Het zou een geweldige toevoeging zijn voor de PDOK!

met vriendelijke groet,
Diethard

Op 4 november 2015 11:45 schreef Gert-Jan van der Weijden <[hidden email]>:
[...]

T  <a href="tel:%2B31%280%2933%20460%2040%2080" value="+31334604080" target="_blank">+31(0)33 460 40 80  F  <a href="tel:%2B31%20%280%2933%20460%2040%2088" value="+31334604088" target="_blank">+31 (0)33 460 40 88  M  <a href="tel:%2B31%280%296%20228%2096%20471" value="+31622896471" target="_blank">+31(0)6 228 96 471   www.vicrea.nl

[...]

Ben het met je eens Diethard mbt PDOK, heb het hier over even neergezet: http://ideas.theideawall.com/pdok/Forum/TopicDetails/c5820478-e30f-4750-a368-fc9fb5e8b33f?fb=0

Groeten,
Bart

On 05 Nov 2015, at 08:36, Diethard Jansen <[hidden email]> wrote:

[...]

T  <a href="tel:%2B31%280%2933%20460%2040%2080" value="+31334604080" target="_blank" class="">+31(0)33 460 40 80  F  <a href="tel:%2B31%20%280%2933%20460%2040%2088" value="+31334604088" target="_blank" class="">+31 (0)33 460 40 88  M  <a href="tel:%2B31%280%296%20228%2096%20471" value="+31622896471" target="_blank" class="">+31(0)6 228 96 471   www.vicrea.nl

[...]

Beste allen,

Bijgevoegd een bestand dat ik ontving van Joris Bak van ESRI, dat een kijkje in de keuken geeft van de ontwerpkeuzes die het ESRI Content team heeft gemaakt in het samenstellen van dat postcode vlakkenbestand.

Dit bestand is vrij te gebruiken. Joris is direct te bevragen hierop via [hidden email].

De eerstvolgende update van deze postcodevlakken hebben zij gepland voor begin 2016.

Met hartelijke groet,

Jan-Willem van Aalst

[hidden email]

06-42746848

[...]

Postcodevlakken_uitgangspunten.pdf (902K) Download Attachment