[Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

classic Classic list List threaded Threaded
4 messages Options
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

[Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

SiebeBosch

Beste lijst,

Ik meen een bug te hebben ontdekt in de GDAL-interpreter van .prj files die in RD New staan.

Als ik een bestand met gdalwarp (raster) of ogr2ogr (vector) vertaal van RD New (EPSG:28992) naar Google Mercator (EPSG:3857), treedt er een verschuiving van ca. 45m in noordoostelijke richting op. Dit gebeurt echter uitsluitend als ik t.b.v. de herprojectie de .prj file aanroep. Als ik daarentegen in de command line opgeef dat het bestand in EPSG:28992 staat, gaat het foutloos.

Kortom: dit moet een fout zijn in een van de volgende twee onderdelen van het proces:

- de .prj interpreter van GDAL
- het .prj-bestand zelf

Om uit te sluiten dat het aan het .prj-bestand ligt, heb ik vier varianten daarvan uitgeprobeerd: een gemaakt door ArcGIS, een door QGis, een door Mapwindow GIS en een die ik van internet heb gehaald. In alle vier de gevallen treedt de ongewenste verschuiving op wanneer ik vertaal naar Google Mercator. Ik vermoed daarom dat het op zichzelf niet aan het .prj bestand ligt, maar aan de .prj interpreter.

Onderstaand twee afbeeldingen: links in RD, rechts na herprojectie in Google Mercator; gebruikmakend van de .prj file. Het stroomgebied rechts is naar het noordoosten geschoven.
De betreffende shapefiles en door mij gebruikte .prj files kun je hier vinden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32824054/GDAL/Herprojectie.zip

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en inzicht in dit probleem.

Met vriendelijke groet,
Siebe Bosch






--

_______________________________________________
Dutch mailing list
[hidden email]
http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Re: [Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

Sebastiaan Couwenberg
On 09/07/2016 02:21 PM, Siebe Bosch wrote:
> Ik meen een bug te hebben ontdekt in de GDAL-interpreter van .prj files die in
> RD New staan.

De aangewezen plek voor GDAL bugreports is in diens bugtracker:

 https://trac.osgeo.org/gdal/wiki/HowToContribute

Hiervoor is slechts een OSGeo account nodig, deze kan je aanmaken via:

 https://www2.osgeo.org/cgi-bin/ldap_create_user.py

Vanwege spam problemen is de registratieprocedure wat omslachting, eerst
het issue aankaarten op de gdal-dev mailinglist is een goed alternatief:

 https://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/gdal-dev/

Zie ook:

 https://trac.osgeo.org/gdal/wiki/HowToContribute

Mvg,

Bas

--
 GPG Key ID: 4096R/6750F10AE88D4AF1
Fingerprint: 8182 DE41 7056 408D 6146  50D1 6750 F10A E88D 4AF1
_______________________________________________
Dutch mailing list
[hidden email]
http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Re: [Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

b.j.kobben
In reply to this post by SiebeBosch
Ben geen expert maar denk dat het ligt aan het feit dat .prj bestanden geen datum-shift (kunnen?) bevatten, en dat daarom de benodigde datum-shift achterwege blijft met als gevolg een forse fout...

 
--
Barend Köbben
Senior Lecturer – ITC-University of Twente
PO Box 217, 7500 AE Enschede (Netherlands)
ITC Building (room 1-065)
@barendkobben
+31-(0)53 4874 253
 


On 07/09/16 14:21, "Dutch on behalf of Siebe Bosch" <[hidden email] on behalf of [hidden email]> wrote:

    Beste lijst,
    Ik meen een bug te hebben ontdekt in de GDAL-interpreter van .prj files die in RD New staan.
    Als ik een bestand met gdalwarp (raster) of ogr2ogr (vector) vertaal van RD New (EPSG:28992) naar Google Mercator (EPSG:3857), treedt er een verschuiving van ca. 45m in noordoostelijke richting op. Dit gebeurt echter uitsluitend als ik t.b.v. de herprojectie
     de .prj file aanroep. Als ik daarentegen in de command line opgeef dat het bestand in EPSG:28992 staat, gaat het foutloos.
    Kortom: dit moet een fout zijn in een van de volgende twee onderdelen van het proces:
    - de .prj interpreter van GDAL
    - het .prj-bestand zelf
   
    Om uit te sluiten dat het aan het .prj-bestand ligt, heb ik vier varianten daarvan uitgeprobeerd: een gemaakt door ArcGIS, een door QGis, een door Mapwindow GIS en een die ik van internet heb gehaald. In alle vier de gevallen treedt de ongewenste verschuiving
     op wanneer ik vertaal naar Google Mercator. Ik vermoed daarom dat het op zichzelf niet aan het .prj bestand ligt, maar aan de .prj interpreter.
   
    Onderstaand twee afbeeldingen: links in RD, rechts na herprojectie in Google Mercator; gebruikmakend van de .prj file. Het stroomgebied rechts is naar het noordoosten geschoven.
    De betreffende shapefiles en door mij gebruikte .prj files kun je hier vinden:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/32824054/GDAL/Herprojectie.zip <https://dl.dropboxusercontent.com/u/32824054/GDAL/Herprojectie.zip>
    Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en inzicht in dit probleem.
    Met vriendelijke groet,
    Siebe Bosch
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
    --
   
   


_______________________________________________
Dutch mailing list
[hidden email]
http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Re: [Dutch] Bug in de .prj interpreter van GDAL voor RD New

Frank Steggink-2
In reply to this post by SiebeBosch
Dag Siebe,

Is in alle gevallen de verschuiving exact hetzelfde, of treden hier
(minieme) verschillen in op?
Drie van de vier PRJ-files bevatten geen towgs84-parameters, wat voor
een groot deel (zo niet helemaal) de verschuiving kan verklaren.
(@Barend: op deze manier kun je een datum shift aangeven in een
PRJ-bestand.) Alleen de QGIS-versie bevat de towgs84-parameters.

De towgs84-parameters van het QGIS-bestand zijn fout. Laatst heb ik weer
in detail naar de RD-projectie gekeken, omdat er hier (weer) vragen over
waren gerezen. De zeven towgs84-parameters betekenen:
* translatie X
* translatie Y
* translatie Z
* rotatie alfa (arcseconden)
* rotatie beta (idem)
* rotatie gamma (idem)
* schaal (factor, x 10^-6)

Zie hier voor de voorgaande discussie:
http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2016-August/001465.html

In ieder geval het teken van de rotatieparameters is verkeerdom. Voor de
rest kan ik in de QGIS-versie geen fouten ontdekken, hooguit een kleine
afronding van de laatste decimaal bij de X- en Z-translatieparameters.
Afgezien van het teken, zie ik geen andere fout, of ik moet iets over
het hoofd zien. Als hier een afwijking optreedt, verwacht ik dat deze
het kleinst zal zijn.

In de vorige discussie wordt verwezen naar GDAL's datum_shift.csv
bestand. De juistie transformatie heeft code 4833. Dit is door Lennard
Huisman bevestigd. Dit zijn de waarden (afkomstig uit mijn versie van
GDAL bij QGIS 2.14):
534,4833,4289,4326,"Parameter values from Amersfoort to ETRS89 (5) (tfm
code 4830) assuming that ETRS89 is equivalent to WGS 84 within the
accuracy of the transformation. Replaces Amersfoort to WGS 84 (3) (code
15934).","Approximation at the +/- 1m
level.",1275,50.75,53.7,3.2,7.22,1,0,9607,
#565.4171,50.3319,465.5524,0.398957388243134,-0.343987817378283,1.87740163998045,4.0725#
,1
De parameters waar het om gaat, heb ik op een aparte regel, tussen
hekjes gezet.

Wat me verder opvalt, is dat er drie verschillende namen voor de
projectie worden gebruikt. Die in version_spatial_reference_org.prj
lijkt me sowieso niet goed. Hier staat Stereographic_North_Pole genoemd.
Deze is een iets afwijkende projectie die voor het noordpoolgebied
bedoeld is. De andere bestanden noemen Double_Stereographic (ArcGIS en
MapWindow) en Oblique_Stereographic (QGIS). (De ArcGIS en MapWindow
versies zijn v.w.b. alle parameters identiek en moeten dus hetzelfde
resultaat opleveren.) Het kan van de software afhangen hoe dit
geïnterpreteerd wordt. De details hiervan heb ik niet paraat. Het zou me
niet verbazen dat je hierdoor al afwijkende resultaten krijgt. Ook dit
is van oudsher een bron van verwarring.

Omdat de naam van de projectie in de spatialreference-versie mij
onwaarschijnlijk lijkt, heb ik daar het prj-bestand bekeken:
http://spatialreference.org/ref/epsg/28992/prj/
Hier staat inderdaad deze naam genoemd. Bij Human-Readable OGC WKT en
OGC WKT staat Oblique_Stereographic, maar bij ESRI WKT staat weer
Stereographic_North_Pole...

Naar aanleiding van de discussie over deze onduidelijkheden, ben ik
bezig om een mini-seminar op te zetten over het gebruik van RD binnen
open source software. Dit zal ergens in oktober aan het eind van de
middag plaatsvinden. Meer informatie volgt binnenkort en ik zal het
uiteraard op deze lijst melden.

Groeten,

Frank Steggink

On 7-9-2016 14:21, Siebe Bosch wrote:

>
> Beste lijst,
>
> Ik meen een bug te hebben ontdekt in de GDAL-interpreter van .prj
> files die in RD New staan.
>
> Als ik een bestand met gdalwarp (raster) of ogr2ogr (vector) vertaal
> van RD New (EPSG:28992) naar Google Mercator (EPSG:3857), treedt er
> een verschuiving van ca. 45m in noordoostelijke richting op. Dit
> gebeurt echter uitsluitend als ik t.b.v. de herprojectie de .prj file
> aanroep. Als ik daarentegen in de command line opgeef dat het bestand
> in EPSG:28992 staat, gaat het foutloos.
>
> Kortom: dit moet een fout zijn in een van de volgende twee onderdelen
> van het proces:
>
> - de .prj interpreter van GDAL
> - het .prj-bestand zelf
>
> Om uit te sluiten dat het aan het .prj-bestand ligt, heb ik vier
> varianten daarvan uitgeprobeerd: een gemaakt door ArcGIS, een door
> QGis, een door Mapwindow GIS en een die ik van internet heb gehaald.
> In alle vier de gevallen treedt de ongewenste verschuiving op wanneer
> ik vertaal naar Google Mercator. Ik vermoed daarom dat het op zichzelf
> niet aan het .prj bestand ligt, maar aan de .prj interpreter.
>
> Onderstaand twee afbeeldingen: links in RD, rechts na herprojectie in
> Google Mercator; gebruikmakend van de .prj file. Het stroomgebied
> rechts is naar het noordoosten geschoven.
> De betreffende shapefiles en door mij gebruikte .prj files kun je hier
> vinden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32824054/GDAL/Herprojectie.zip
>
> Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en inzicht in dit probleem.
>
> Met vriendelijke groet,
> Siebe Bosch
>
>
>
>
>
>
> --
>
>
> _______________________________________________
> Dutch mailing list
> [hidden email]
> http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch

--
Steggink Geo-ICT
Frank Steggink
Smaragdplein 61
3523 ED  Utrecht
The Netherlands
+31 6 53 10 13 66
www.steggink.it
[hidden email]
KVK: 63767066


_______________________________________________
Dutch mailing list
[hidden email]
http://lists.osgeo.org/mailman/listinfo/dutch

frank.vcf (237 bytes) Download Attachment