[Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Paul Meems (Top-X)
Hallo allen,

Ik probeer op basis van een adres de bijbehorende BAG-gegevens op te halen.
Ik weet dat ik via de OpenLS service in de BAG kan zoeken:
Maar dan krijg ik alleen een puntlocatie terug en ik wil graag de polygon van het gebouw.
Hoe kan ik dat het beste doen, zonder dat ik de hele BAG-dataset lokaal in een database stop?
Ik wil het liefste een webservice bevragen net als de GeoCoder.

Met vriendelijke groet,

Paul

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Raymond Nijssen
Hoi Paul,

De geocoder geeft je o.a. een xy terug in de xml. Kun je die in een
cql-filter meesturen naar de WFS met bag-panden?

ongeveer zo:

cql_filter=INTERSECT(the_geom,%20POINT%20(-74.817265%2040.5296504))

Dan krijg je waarschijnlijk een paar panden met verschillende statussen,
en moet je nog even de actuele nemen.

Heb het niet geprobeerd maar zou in theorie moeten lukken.

Succes!

Raymond

On 15-06-16 12:01, Paul Meems wrote:

> [...]
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Paul
>
> *
> *
>

> TopX Geo-ICT <http://www.topx-geo-ict.nl>
>

> Paul Meems
> Senior GIS consultant
> 06-53989481
>
> Wij bieden ondersteuning voor MapWindow GIS <http://www.mapwindow.org/>
>
> Download the latest MapWinGIS mapping engine.
> <https://mapwingis.codeplex.com/releases>
>
> Download the latest MapWindow 5 open source desktop application.

Terglobo
Fahrenheitstraat 1
5223 BJ 's-Hertogenbosch
06 25 31 49 83

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Mark Prins

Op 15 jun. 2016 12:47 schreef "Paul Meems" <[hidden email]>:

> [...]
> Ik wil het liefste een webservice bevragen net als de GeoCoder.

Er is een vlakken url parameter die je mee kunt geven, vraag is of er ook pand vlakken in de database zitten en wat je dan zou krijgen aangezien gebouw:adres != 1:1

https://www.pdok.nl/sites/default/files/bibliotheek/1.handleidingvoordegeocodeerservice_v1.2.pdf

-m

Op 15 juni 2016 13:04 schreef Raymond Nijssen <[hidden email]>:
> [...]

5223 BJ 's-Hertogenbosch
06 25 31 49 83

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Rob van Loon
Hallo,

Er staat mij bij dat het BAG adrespunt (verblijfsobject) niet per se binnen het BAG-pand moet liggen. Het zal vaak wel zo zijn, maar volgens mij dus niet per definitie. Misschien dat de echte BAG-experts daar een beter antwoord op kunnen geven.

Om van adres-punt naar BAG-pand te gaan heb ik een tijdje geleden een demo-webapp gemaakt. Die is gebaseerd op linked-data. Er is een test-server opgezet met een triple-store waar het BAG is ingelezen (vraag me niet welke versie precies). Via SPARQL is die te bevragen: geef een adres op en de geom van het pand komt retour. Het duurt wel even voordat je antwoord hebt: zeg 15 seconden wachten.

De applicatie is hier te vinden: http://borrob.github.io/LOD_example/
De testserver http://almere.pilod.nl/sparql met de triple-store wordt beheerd door het Platform Linked Data (http://www.pilod.nl/)

Nieuwsgierig geworden? Kom dan luisteren naar mijn verhaal hierover op de FOSS4G!

Groeten,

Rob.

Op 15 jun. 2016, om 14:38 heeft Paul Meems <[hidden email]> het volgende geschreven:

> [...]

5223 BJ 's-Hertogenbosch
06 25 31 49 83

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Bedankt Rob,

Ziet er erg interessant uit. Ik zal kijken of we dat als fallback kunnen gebruiken voor adrespunten die niet binnen een BAG-pand liggen.

Ik zie dat de BAGViewer van het Kadaster wel obv een adres een BAG-geometry terug geeft. Ik heb al geprobeerd om de WFS te achterhalen, maar dat is me nog niet gelukt.

Met vriendelijke groet,

Paul

Op 15 juni 2016 21:26 schreef Rob van Loon <[hidden email]>:
> [...]

5223 BJ 's-Hertogenbosch
06 25 31 49 83

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Gertjan Idema
Paul,

Dit is wat de BAGViewer in essentie doet:

1. https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/api/search?count=10&offset=0&searchQuery=grote+markt+1,+groningen
Het resultaat bevat een verblijfobject id (0014010011065378) en de coordinaten: 233817.714, 581973.707

2. Een query op basis van het verblijfsobject id: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/api/bag/bevragen?objectId=0014010011065378
Dit geeft onder anderen het pand id: 0014100010934570
(Er worden ook queries gedaan voor lig- en standplaatsen, maar die laat ik hier even achterwege);

3. Een WFS query op basis van het pand id naar https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/wfs
POST data:

<wfs:GetFeature xmlns:wfs="http://www.opengis.net/wfs" service="WFS" version="1.0.0" xsi:schemaLocation="http://www.opengis.net/wfs http://schemas.opengis.net/wfs/1.0.0/WFS-transaction.xsd" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"> <wfs:Query typeName="pand" xmlns:null="http://bag.geonovum.nl"> <ogc:Filter xmlns:ogc="http://www.opengis.net/ogc"> <ogc:And> <ogc:Or> <ogc:PropertyIsEqualTo> <ogc:PropertyName>identificatie</ogc:PropertyName> <ogc:Literal>0014100010934570</ogc:Literal> </ogc:PropertyIsEqualTo> </ogc:Or> <ogc:BBOX> <ogc:PropertyName>geometrie</ogc:PropertyName> <gml:Box xmlns:gml="http://www.opengis.net/gml" srsName="EPSG:28992"> <gml:coordinates decimal="." cs="," ts=" ">233451.474,581775.467 234183.954,582171.947</gml:coordinates> </gml:Box> </ogc:BBOX> </ogc:And> </ogc:Filter> </wfs:Query> </wfs:GetFeature>
Dit geeft onder anderen de pandgeometrie.

Andere opties:
- In plaats van de kadaster WFS kan je ook deze (officiële?) gebruiken: http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs
- Omdat beide WFS services ook de pandgeometrie teruggeven bij het opvragen van een verblijfsobject, kan je stap 2 ook overslaan en het verblijfsobject opvragen via de WFS service
-De laatste stap zou je ook op basis van OpenStreetmap kunnen doen:

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=[out:json][timeout:25];(way["ref:bag"="14100010934570"]);out body;>;out skel qt;

Zorg er daarbij wel voor dat je de voorloop nullen van het pand id weg laat.

Groeten,
Gertjan Idema

Code staat op github: https://github.com/borrob/LOD_example
[...]

Bedankt Raymond en Simeon,

In twee stappen kan ik nu het BAG-object ophalen:
  1. https://geodata.nationaalgeoregister.nl/geocoder/Geocoder?zoekterm=julianastraat+126+hoogezand
  2. https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs?service=WFS&version=1.1.0&request=GetFeature&typename=bag:pand&cql_filter=Intersects(geometrie,%20POINT%20(244586.708%20575988.211))
Hier kan ik weer verder mee.

> [...]

5223 BJ 's-Hertogenbosch
06 25 31 49 83

Re: [Dutch] BAG geometrie ophalen obv adres

Just van den Broecke
Beste Mensen,

Het blijft natuurlijk wat "gissen" met de beschikbare, op BAG gebaseerde
diensten: GeoCoder, WFS, BAGViewer(s). Geometrisch blijft tricky om de
redenen genoemd. De GeoCoder kan ook nog eens centroiden teruggeven
(bijv ligplaatsen, staanplaatsen). Op adres zoeken met BAGViewer API is
beperkt: tot BAG data, t/m woonplaats en niet "fuzzy". In ieder geval
zul je m.i. met "ingang adres" altijd via een BAG id van een VBO naar
een Pand moeten (helaas soms zelfs meerdere Panden gekoppeld aan VBO, en
omgekeerd)

Er is m.i. licht aan einde tunnel:
- er wordt gewerkt aan nieuwe versie PDOK GeoCoder (ref gezien, waar?)
- PDOK IdeaWall:
http://ideas.theideawall.com/pdok/Forum/Details/41b4e80e-52a7-4821-88c4-3c685465e1c6

Ik denk/vind dat de nieuwe versie van de GeoCoder ook BAG id's zoals
VBOs, Pand gaat wat ver, zal moeten gaan teruggeven. Via VBO
"gerelateerd Pand" kun je via WFS bij Pand(en). Voor deze keten zijn dan
wel 3 calls nodig:

- GeoCoder: adres --> VBO id
- WFS-VBO: VBO id --> Pand id
- WFS-PND: Pand id --> Pand geometrie

De basis services zijn ook bedoeld om "hogere services", als Pand voor
adres" mee te maken, viz BagViewer. Iedereen wil nl weer iets anders
met/uit de BAG :-).

Hartelijke groet,

Just