[Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

[Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Paul Meems (Top-X)
Even een hersenkrakertje ;)

Ik heb een serie punten en daarvan wil ik graag de kleinste omsluitende polygoon van bepalen.
Een Convex hull werkt redelijk als de punten min of meer in een rechthoek liggen, maar als ze in een L-vorm liggen is de convex hull veel te groot.
De Concave hull van PostGIS heb ik ook al geprobeerd, die is beter dan de Convex hull maar is met een L-vorm nog steeds te groot.

Hier heeft vast een knappe kop al eens een algoritme voor bedacht, maar die kan ik niet vinden.
Weet iemand in welke richting ik moet zoeken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

Paul Meems
Senior GIS consultant

06-53989481
TopX Geo-ICT

Wij bieden ondersteuning

voor MapWindow GIS

Download the new MapWindow GIS Lite

Re: [Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Ravi Peters
Zie alpha shapes, een soort generalisatie van de convex hull. Uitleg en implementatie: http://doc.cgal.org/latest/Alpha_shapes_2/index.html

Met vriendelijke groet,
Ravi Peters

On 24 Jun 2015, at 15:16 , Paul Meems <[hidden email]> wrote:

[...]

b.j.kobben
2D alpha shapes is denk ik waar je naar op zoek bent. Weet zo even niet
precies waar ie in geimplementeerd zijn (heb mijn laptop hier niet bij),
maar in ieder geval is er een Python en een R module voor. En volgens mij
zit ie in GRASS als speciale versie van de conCAVE hull... v.concave.hull
of zoiets?

Barend

Sent from phone (small keys, thick fingers...)

On 24-06-15 15:16, "Paul Meems" <[hidden email]> wrote:

> [...]
><https://mapwindow4.codeplex.com/releases/view/542097>

Re: [Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Marc Coevoet-3
On 24-06-15 15:16, Paul Meems wrote:
> Even een hersenkrakertje ;)
>
> Ik heb een serie punten en daarvan wil ik graag de kleinste omsluitende
> polygoon van bepalen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Convex_hull_algorithms

Marc

--
The "Penguin" has arrived - and he's not going away - ever.
http://shortwave dot tk

Re: [Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Paul Meems (Top-X)
Bedankt allen,

Concave hull en alpha shapes zijn inderdaad de zoektermen waar ik mee verder kan.
Dat is precies wat ik zoek. Jammer genoeg werk ik in C# en zal ik hun java code eerst moeten omzetten ;(
Ik zoek nog even verder voor een C# implementatie.

Met 'Delaunay triangulation' lijkt het ook deels te kunnen. Dat zit in NTS en die library gebruik ik al.

Nog genoeg uitzoekwerk.

Op 24 juni 2015 16:55 schreef <[hidden email]>:
> [...]

><https://mapwindow4.codeplex.com/releases/view/542097>

Re: [Dutch] Algoritme voor omsluitende polygoon van losse punten

Alpha shapes zitten in zowel GRASS als CGAL (http://www.cgal.org/), beiden
zijn open source en in C geschreven (weet niet of het C, C++, C# of
C-tut-weh is ;-)

Barend